» مطالب » ورزش و سلامتی » پزشکی و سلامت » اهمیت و وظایف زیاددندان های شیری کودک
اهمیت و وظایف زیاددندان های شیری کودک
پزشکی و سلامت

اهمیت و وظایف زیاددندان های شیری کودک

فروردین 27, 1403 3084

زمانی که شما به لبخندی با دندان های بیرون زده از کودکتان پی می‌برید، نشان می‌دهد که فازی جدید از بهداشت دهانی برای کودکتان آغاز شده است. دندان های شیری به کودک کمک می‌کنند تا رشد صحیحی داشته باشد. اگرچه این دندان ها در نهایت جای خود را به دندان های دائمی می‌دهند و از بین می‌روند، اما مراقبت صحیح از آنها بسیار حائز اهمیت است. در این بخش، به شما توضیح می‌دهیم که چرا مراقبت از دندان های شیری اهمیت دارد.

 دندان شیری چه اهمیت و کارایی دارد؟

دندان‌های شیری کودک نقش بسیار حائز اهمیتی در رشد و توسعه او ایفا می‌کنند. این دندان‌ها عوامل زیر را در نمو صحیح کودک تحت تأثیر قرار می‌دهند:

1. کمک به فعالیت‌های مختلف

دندان‌های شیری به کودک کمک می‌کنند تا بتواند غذا را بجوید، لبخند بزند و صحبت کند. این توانایی‌ها از طریق استفاده از دندان‌های شیری بدست می‌آید و نقش مهمی در توسعه مهارت‌های زبانی و اجتدندان‌های شیری کودک نقش بسیار حائز اهمیتی در رشد و توسعه او ایفا می‌کنند. این دندان‌ها عوامل زیر را در نمو صحیح کودک تحت تأثیر قرار می‌دهند:

2. کمک به فعالیت‌های مختلف

دندان‌های شیری به کودک کمک می‌کنند تا بتواند غذا را بجوید، لبخند بزند و صحبت کند. این توانایی‌ها از طریق استفاده از دندان‌های شیری بدست می‌آید و نقش مهمی در توسعه مهارت‌های زبانی و اجتماعی کودک دارد.

3. حفظ فضای مناسب

دندان‌های شیری نقشی اساسی در حفظ فضای لازم برای دندان‌های دائمی که در آینده از زیر لثه بیرون خواهند زد، دارند. آنها فضای لازم را در فک کودک حفظ می‌کنند و از جابجایی ناپذیری دندان‌های دائمی جلوگیری می‌کنند.

4. تقویت عضلات فک و صورت

فرآیند جویدن مناسب با استفاده از دندان‌های شیری به تقویت ماهیچه‌های فک و صورت کودک کمک می‌کند. این عادت سالم جویدن می‌تواند به رشد و تقویت صحیح ساختار صورت کودک کمک کند.

اهمیت دندان شیری

دندان‌های شیری در رشد و توسعه کودک بسیار مؤثر هستند و مراقبت صحیح از آنها باعث بهبود عادات غذایی و زبانی کودک می‌شود. همچنین، این مراقبت‌ها باعث حفظ سلامت دندان‌ها و در نتیجه، رشد و یادگیری بهتر کودک خواهد شد.

اهمیت دندان‌های شیری در رشد کودک بسیار بزرگ است. این دندان‌ها نقش ضروری و منحصر به فردی در فرآیند رشد دهان کودک ایفا می‌کنند. به دلیل اینکه حجم دهان کودک به اندازه کافی بزرگ نیست تا دندان‌های دائمی در آن جای بگیرند، دندان‌های شیری اهمیت بیشتری پیدا می‌کنند. این دندان‌ها به دلیل اندازه کوچک خود به راحتی در فضای دهان کودک قرار می‌گیرند.

تصور کنید که در طول رشد، دندان‌های شیری همچنان در دهان ما باقی می‌ماند. در این صورت، چه اتفاقی می‌افتد؟ این دندان‌های کوچک باعث ایجاد فضای خالی زیادی میان خود می‌شوند و امکان عملکرد صحیح را نخواهند داشت. بنابراین، داشتن دو ست دندان (دندان‌های شیری و دندان‌های دائمی) بسیار حائز اهمیت است. دندان‌های شیری به کودک کمک می‌کنند تا شروع به خوردن و صحبت کردن کند و همچنین برای تنظیم و تغییر دندان‌هایش در آینده آماده شود.

دندان شیری بر روی دندان های دائمی چه تاثیری دارد؟

تأثیر دندان‌های شیری بر روی دندان‌های دائمی کودکان بسیار مهم است. هر دندان شیری نقش بسیار حائز اهمیتی در ایجاد فضای لازم برای دندان‌های دائمی دارد. اگر دندان شیری به طور تصادفی آسیب ببیند یا قبل از زمان معمول خود به طور طبیعی ریزش کند و به پوسیدگی مبتلا شود، نمی‌تواند فضای کافی برای دندان‌های دائمی ایجاد کند. این موضوع باعث تغییر شکل دندان‌ها و به هم ریختگی آنها در دوران بزرگسالی می‌شود. بنابراین، مراقبت صحیح از دندان‌های شیری و مراجعه منظم به دندانپزشک می‌تواند در جلوگیری از این مشکلات در آینده به کودک کمک کند.

دندان شیری و دائمی چه تفاوت هایی دارند؟

دندان‌های شیری و دندان‌های دائمی هر دو هدف‌های مشابهی دارند، اما تفاوت‌هایی بین آنها وجود دارد. این تفاوت‌ها عبارتند از:

  1. تعداد: تعداد کل دندان‌های شیری ۲۰ عدد است، در حالی که تعداد کل دندان‌های دائمی ۳۲ عدد است. این افزایش تعداد باعث می‌شود که دندان‌های دائمی فضای بیشتری را در دهان اشغال کنند.
  2. مینای دندان: لایه نازکی از مینا بر روی دندان‌های شیری وجود دارد که نسبت به دندان‌های دائمی نازک‌تر است. این لایه مینا به دندان کمک می‌کند تا از پوسیدگی جلوگیری کند. لایه نازک مینا روی دندان‌های شیری باعث افزایش آسیب‌پذیری آنها نسبت به پوسیدگی می‌شود.
  3.  سفتی: دندان‌های شیری نسبت به دندان‌های دائمی نرم‌تر هستند. به همین دلیل، آنها بیشتر در معرض خراشیدگی و تأثیر غذاهای اسیدی قرار می‌گیرند.
  4. رنگ: دندان‌های شیری به طور طبیعی سفیدتر از دندان‌های دائمی هستند. این امر کاملاً طبیعی است و زمانی متوجه می‌شوید که کودک همزمان دندان‌های شیری و دائمی در دهان دارد.

با توجه به این تفاوت‌ها، باید حتماً یک خمیردندان مناسب با سن کودک خود را انتخاب کنید و همچنین مسواکی مناسب با دندان‌های شیری او را تهیه کنید تا بتواند به خوبی با دندان‌هایش سازگاری داشته باشد.

زمانی که دندان‌های شیری در میان می‌آیند و سپس مفقود می‌شوند، می‌تواند به شکل زیر توضیح داده شود:

دندان‌های شیری در چه زمانی بروز می‌کنند و ریزش می‌یابند؟

کودک شما به طور مداوم در حال رشد است و این وضعیت بر روی دندان‌هایش نیز تأثیر می‌گذارد. این تغییرات در دهان او قابل مشاهده است و ممکن است دندانی را از دست بدهد. اما هنگامی که دندان شیری بروز می‌کند و ریزش می‌یابد، به چه زمانی مربوط می‌شود؟

بزوغ دندان‌های شیری

هنگام تولد، کودکان مجموعه‌ای از دندان‌های شیری را در هر دو فک خود دارند که با گذر زمان، به تدریج از لثه بروز می‌کنند. احتمالاً در سن ۶ ماه تا یک سال، برخی از این دندان‌ها به صورت قابل مشاهده در دهان کودک ظاهر می‌شوند. دو دندان جلویی در پایین، معمولاً اولین دندان‌هایی هستند که به سطح دهان بیرون می‌زنند، و سپس نوبت به دندان‌های جلویی در فک بالا می‌رسد.

بعد از ظهور چهار دندان در فک بالا و چهار دندان در فک پایین، شما می‌توانید منتظر مجموعه بعدی دندان‌های شیری باشید تا تعداد آنها به ۲۰ دندان برسد.

زمانی که دندان‌های شیری ریزش می‌یابند

وقتی دندان‌های دائمی از لثه بیرون می‌زنند و رشد می‌کنند، اغلب با فشاری بر دندان‌های شیری تأثیر می‌گذارند و باعث لق شدن آنها می‌شوند تا در نهایت ریزش کنند. برای بیشتر کودکان، این روند حدود پنج یا شش سالگی رخ می‌دهد و در برخی موارد ممکن است تا دوازده سالگی ادامه یابد، همانطور که در متن قبلی ذکر شد. همزمان با رشد کودک، فرآیند ریزش دندان‌های شیری نیز ادامه می‌یابد و به طور معمول دندان‌های جلویی ابتدا ریزش می‌کنند و سپس دندان‌های عقبی در ترتیبی مشابه آنچه که بروز یافته بودند.

زمانی که دندان‌های دائمی بروز می‌کنند

بعد از ریزش دندان‌های شیری، دندان‌های دائمی آغاز به رشد و وارد مکان خود می‌شوند. اغلب در سن شش تا هفت سالگی، این دندان‌ها ظاهر می‌شوند و این فرایند تا سن سیزده سالگی ادامه می‌یابد. تقریباً تا سن سیزده سالگی، اکثر دندان‌های دائمی کودک در دهان قرار دارند. دندان عقل به‌طور معمول در سنین بالاتر بروز می‌کند و ممکن است آخرین دندان باقی‌مانده در دهان باشد.

بهترین زمان شروع چکاب دندانپزشکی کودک

معمولاً، توصیه می‌شود که بعد از بیرون زدن اولین دندان شیری و قبل از سالگی کودک، بهتر است او را به دندانپزشک ببرید.

در این زمان، متخصص می‌تواند اقدامات زیر را انجام دهد:

1. بررسی و بررسی هر گونه پوسیدگی یا مشکل دیگر در دندان کودک: دندانپزشک می‌تواند وضعیت دندان کودک را بررسی کند و هر گونه پوسیدگی یا مشکل دیگر را تشخیص دهد.

2. توضیح روش صحیح تمیز کردن دندان کودک: دندانپزشک می‌تواند به شما و کودکتان توضیح دهد که چگونه دندان کودک را به درستی تمیز کنید و به شما نشان‌دهد که چگونه باید این کار را انجام دهید.

3. ارائه راهنمایی‌های بهداشت دهانی: متخصص می‌تواند پیشنهاداتی برای رعایت عادات بهداشتی که بهبود وضعیت دندان و جلوگیری از عادت به میک‌زدن انگشت مؤثر است، به شما ارائه دهد.

با مراجعه به دندانپزشک در این زمان، شما می‌توانید در مورد بهداشت دهانی کودک خود اطلاعات بیشتری کسب کنید و از وضعیت سلامت دندان کودکتان مطمئن شوید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

Amirkabir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت