انواع روش های رهگیری مرسولات پستی
پیگیری مرسولههای پستی با استفاده از کد رهگیری یکی از روشهای قدیمی و اثباتشده برای ارسال و دریافت محصولات، سفارشات اینترنتی و غیره است. شرکت پست امکان پیگیری مرسولات پستی را برای مشتریان خود فراهم کرده است تا فرستنده و گیرنده بتوانند به راحتی وضعیت مرسوله خود را پیگیری کنند. با استفاده از این روش، مشتریان میتوانند به آسانی جزئیات و اطلاعات مربوط به بسته پستی خود را مانند تاریخ و ساعت دقیق دریافت و پذیرش بسته، وزن بسته، هزینه ارسال، نام فرستنده و گیرنده بسته، وضعیت مکانی آخرین مرحله تا رسیدن بسته به مقصد را مشاهده کنند. در اینجا به شما نحوه پیگیری مرسوله پستی خود را آموزش خواهیم داد.
کد رهگیری به چه چیز میگویند؟
ابتدا باید بدانید که کد رهگیری چیست. کد رهگیری پستی یا کد مرسوله پستی، یک شناسه 24 رقمی است که به هر محموله یا بسته پستی خاص اختصاص داده میشود. هنگام ارسال بسته، معمولاً یک رسید و یک پیامک تاییدی که شامل کد رهگیری است برای شما ارسال میشود. در بستههای معمولی، کد رهگیری مرسوله پستی تنها در اختیار فرستنده قرار دارد. گیرنده میتواند با دریافت کد رهگیری از فرستنده، به پیگیری بسته خود بپردازد.
روش پیگیری مرسوله پستی با استفاده از کد رهگیری
برای پیگیری مرسوله پستی با استفاده از کد رهگیری، مراحل زیر را دنبال کنید:
1. به وب سایت شرکت ملی پست به آدرس https://tracking.post.ir/ مراجعه کنید.
2. در کادر سفید رنگ، شماره مرسوله خود را وارد کنید و با استفاده از علامت ذره بین در قسمت زرد رنگ، جستجو را آغاز کنید.
با این روش، شما میتوانید به طور لحظهای وضعیت بسته پستی خود و زمان دقیق تحویل آن را مشاهده کنید.
مرسوله پستی پیشتاز را چگونه رهگیری کنیم
پیگیری مرسولههای پستی از طریق کد رهگیری یکی از روشهای معتبر است که برای ارسال و دریافت محصولات و سفارشات اینترنتی استفاده میشود. مرسولههای پستی پیشتاز به بستههایی گفته میشود که به صورت سفارشی ارسال میشوند و تمام فرآیندهای پستی آنها با سرعت بیشتری نسبت به پست عادی انجام میشود. به این ترتیب، مرسوله پیشتاز در دو تا سه روز کاری به مقصد خود میرسد. برای پیگیری مرسوله پستی پیشتاز با استفاده از کد رهگیری، شما میتوانید همان روشی که برای پیگیری مرسولههای عادی با کد رهگیری استفاده میکنید را اعمال کنید. تفاوت اصلی بین مرسولههای پستی پیشتاز و عادی در زمان رسیدن به دست گیرنده است و از نظر روش پیگیری تفاوتی ندارند.
روش پیگیری مرسوله پستی بدون کد رهگیری
اگر برای پیگیری مرسوله پستی خود از کد رهگیری برخوردار نیستید، امکان پیگیری لحظهای برای شما وجود ندارد. در این صورت باید به دفتر پستی مراجعه کرده و از کارشناسان آنجا درخواست صدور مجدد کد رهگیری را داشته باشید.
روش پیگیری مرسوله پستی با استفاده از شماره موبایل
لازم به ذکر است که امکان پیگیری مرسوله پستی با استفاده از شماره موبایل یا نام خانوادگی به دلیل حفظ حریم خصوصی شهروندان، امکانپذیر نیست، مگر اینکه با حضور شخصی و همراه داشتن کارت ملی به دفاتر پستی مراجعه کنید.
روش پیگیری مرسوله پستی با استفاده از کدملی
امکان استفاده از کد ملی به جای کد رهگیری برای پیگیری بستههای پستی سازمانی مانند کارت سوخت، گواهینامه و کارت پایان خدمت و غیره وجود دارد. برای پیگیری مرسولات سازمانی میتوانید به این ترتیب عمل کنید:
1. وارد وب سایت https://najatracking.post.ir/ شوید.
2. مرسوله خود را در کادر وسط سایت انتخاب کنید.
3. کد ملی خود را وارد کنید تا از وضعیت لحظهای آن مطلع شوید.
از طریق کد ملی، امکان پیگیری مرسولههای پستی سازمانی وجود دارد، اما برای بستههای پستی ارسالی توسط افراد عادی، این امکان وجود ندارد.
روش پیگیری مرسوله پستی با استفاده از پیامک
همچنین، اگر به اینترنت یا گوشی هوشمند دسترسی ندارید، میتوانید برای پیگیری مرسوله پستی خود از طریق پیامک استفاده کنید. کافیست در یک پیامک حرف R را همراه با کد 24 رقمی رهگیری مرسوله، به شماره 2000441 ارسال کنید. سپس پیامکی از سوی شرکت ملی پست دریافت خواهید کرد که آخرین وضعیت مرسوله شما را نشان میدهد.
روش پیگیری مرسوله پستی با استفاده از بارکد
در حال حاضر، امکان پیگیری و مشاهده وضعیت مرسوله پستی از طریق بارکد برای عموم افراد وجود ندارد. با این حال، برخی شرکتهای پستی مانند تیپاکس، این امکان را فراهم کردهاند. میتوانید به سایت شرکت پستی مربوطه مراجعه کرده و با وارد کردن شماره بارکد در قسمت پیگیری مرسولات، وضعیت مرسوله پستی خود را مشاهده کنید.
روش پیگیری مرسوله پستی با استفاده از ussd
در گذشته، رهگیری مرسولات پستی سازمانی با استفاده از کد ussd امکانپذیر بود و کاربران میتوانستند با شماره گیری کد “#110*” در بخش شمارهگیر گوشیهای همراه خود، این عملیات را انجام دهند. اما در حال حاضر، این امکان برای متقاضیان فراهم نمیباشد و هنگام شمارهگیری کد “#110*”، با یک پیغام خطا مواجه میشوند.