» مطالب » ورزش و سلامتی » پزشکی و سلامت » عوارض پنهان پرخوری قبل از خواب
عوارض پنهان پرخوری قبل از خواب
پزشکی و سلامت

عوارض پنهان پرخوری قبل از خواب

اردیبهشت 10, 1403 3029

اگر شما عادت دارید آخرین وعده غذایی خود را در ساعت‌های پایانی شب مصرف کنید یا حتی قبل از خواب در حالی که به سمت یخچال می‌روید، باید بدانید که این پرخوری‌های شبانه ممکن است در طول زمان باعث بارز شدن مشکلاتی در دستگاه گوارش شما شود. تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف غذا قبل از خواب می‌تواند بر انواع اثرات جانبی تأثیر گذار باشد، از جمله وزن شما و عملکرد روزانه در محیط کار. در این مقاله، با عوارضی که ناشی از پرخوری شبانه می‌باشد، آشنا می‌شوید.

اثرات مختلف مصرف غذا قبل از خواب!

اگر قصد کاهش وزن دارید، ممکن است به طور عمومی توصیه شود که قبل از خواب وعده غذایی سبکی بخورید. اما بر اساس یک مطالعه انجام شده بر روی یک گروه شش نفره بالای ۵۰ سال، مشاهده شد که افرادی که یک وعده غذایی قبل از خواب می‌خورند، به میزان کمتری چربی سوزاندند نسبت به کسانی که وعده غذایی خود را چند ساعت زودتر می‌خوردند، بدون توجه به مصرف کالری و فعالیت بدنی هر دو گروه که برابر بود.

همچنین، اگر نمی‌توانید وزن خود را کاهش دهید، می‌توانید شام خود را زودتر مصرف کنید. افرادی که شام خود را به جای ساعت ۶، ساعت ۱۰ شب می‌خورند، احتمالاً به مشکلاتی مانند عدم تحمل گلوکز و کاهش اکسیداسیون چربی دچار می‌شوند. پرخوری قبل از خواب نیز خطر چاقی و سندرم متابولیک را افزایش می‌دهد.

سندرم متابولیک می‌تواند منجر به مشکلاتی مانند افزایش چربی در منطقه شکم، فشارخون، قندخون، کلسترول بالا، احتمال ابتلا به دیابت نوع ۲ و بیماری‌های قلبی و سکته مغزی شود.

یک مطالعه روی یک گروه از بزرگسالان (بین ۴۰ تا ۵۴ سال) نشان داد که زنانی که شام خود را قبل از خواب می‌خورند، بیشتر دچار سندرم متابولیک می‌شوند. همچنین، در این آزمایش مشاهده شد که سطح تری‌گلیسیرید و کلسترول در افرادی که قبل از خواب پرخوری می‌کنند، بیشتر از حد طبیعی است، برخلاف گروهی که وعده غذایی خود را در ساعات زودتر مصرف می‌کنند.

اثرات ناخواسته پرخوری قبل از خواب!

وعده‌های غذایی شبانه و خواب ناقص

مصرف وعده‌های غذایی آخر شب و خستگی صبحگاهی بیش از آنچه که فکر می‌کنید با یکدیگر پیوند دارند. یک مطالعه روی ۵۲ نفر نشان داد که افرادی که قبل از خواب پرخوری می‌کنند، نسبت به کسانی که چند ساعت قبل از خواب شام می‌خورند، بیشتر از اختلال خواب رنج می‌برند و کمتر خواب می‌برند.

اثرات بیشتر از وزن

پرخوری قبل از خواب تنها تأثیری بر روی وزن شما ندارد. افرادی که در شب قبل از خواب غذای ناسالم می‌خورند، بیشتر از مشکلات جسمی مانند سردرد و اسهال در روز بعد رنج می‌برند و در نتیجه عملکرد پایین‌تری در محل کار خود دارند.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

Amirkabir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت