» مطالب » ورزش و سلامتی » پزشکی و سلامت » هر چیزی خوردن زیادش ضرر داره حتی شیر!
مصرف زیاد شیر
پزشکی و سلامت

هر چیزی خوردن زیادش ضرر داره حتی شیر!

فروردین 25, 1403 3034

علائم مصرف زیاد شیر و عوارض رایج آن در بدن

شیر، یکی از پرخاصیت‌ترین نوشیدنی‌ها است و بسیاری از ما درباره فواید آن، مانند تقویت استخوان‌ها، شنیده‌ایم. با این حال، مصرف بیش از حد شیر ممکن است عوارض جانبی منفی را در بدن به همراه داشته باشد. همان ماده کلسیم که در تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند و یک منبع غنی از پروتئین است، اگر به طور زیاد مصرف شود، می‌تواند منجر به ظهور آکنه، مشکلات گوارشی و افزایش خطر ابتلا به برخی از انواع سرطان شود.

مقدار مجاز مصرف روزانه شیر

حالا سوال این است که در طول روز چه مقدار شیر باید مصرف کنیم؟ قبل از بحث درباره علائم مصرف زیاد شیر، باید تعیین کنیم که مقدار مصرف آن باید چه حدی باشد. در واقع، مصرف شیر در طول روز به میزان مناسبی بسیار مفید است. افراد بالای 9 سال می‌توانند در طول روز تا 3 لیوان شیر مصرف کنند، البته اگر مشکل عدم تحمل لاکتوز نداشته باشند. شیر و سایر محصولات لبنی منبع عالیی از کلسیم، فسفر، ویتامین‌های A، D، ریبوفلاوین و B12، پروتئین، پتاسیم، زینک، کولین، منیزیم و سلنیوم هستند.

بنابراین، مصرف معقول و متعادل شیر و محصولات لبنی می‌تواند به تأمین نیازهای ما از مواد مغذی مهم کمک کرده و در عین حال از عوارض مصرف زیاد آن جلوگیری کند.

علائم اینکه بدانیم شیر زیادی مصرف میکنیم چیست؟

شاید بپرسید چگونه بفهمیم که مصرف شیر بیش از حد است؟ در واقع، بعضی از علائم و عوارض جانبی مصرف زیاد شیر می‌توانند نشان دهنده این موضوع باشند. در اینجا برخی از این علائم را برای شما توضیح خواهیم داد:

1. مشکلات گوارشی:

بعضی افراد حساسیتی نسبت به لاکتوز موجود در شیر دارند و مصرف زیاد آن می‌تواند منجر به مشکلات گوارشی شود. ورود سموم و باکتری‌ها به دیواره روده و معده این افراد، سطح آنزیم‌های گوارشی را تخریب کرده و اتصال بین سلول‌های روده را تخریب می‌کند.

2. خستگی مداوم:

مطالعات نشان می‌دهد که مصرف زیاد شیر تأثیرات التهابی روی روده دارد و منجر به عدم تعادل بین باکتری‌های مفید و مضر می‌شود. این وضعیت می‌تواند سندروم خستگی مزمن را به وجود آورده که در آن خستگی با استراحت بهبود نمی‌یابد.

به طور کلی، مصرف معقول و متعادل شیر و محصولات لبنی مفید است، اما در صورتی که علایم فوق را تجربه می‌کنید، ممکن است مصرف شیر بیش از حد برای شما مناسب نباشد. در چنین مواردی، بهتر است با متخصص یا پزشک خود مشورت کنید.

3. آکنه:

در قسمت بهداشت و سلامت نمناک، اشاره کردیم که استفاده مداوم از شیر ممکن است باعث ایجاد التهابات در بدن شود که این التهابات ممکن است در پوست شما ظاهر شوند. مصرف محصولات لبنی گاهی ممکن است باعث ایجاد آکنه‌های معمولی و گاهاً آکنه‌های شدید شود، و معمولاً درصد آکنه در مردان 4.81 و در خانم‌ها 1.8 درصد است.

4. کاهش حجم و قوام استخوان‌ها:

کلسیم موجود در شیر به تقویت استخوان‌ها کمک می‌کند؛ اما به دلیل اینکه مصرف زیاد شیر باعث التهاب می‌شود، برخی تحقیقات نشان می‌دهند که مصرف بیش از حد می‌تواند باعث ضعیف شدن استخوان‌ها شود. در نتیجه، خطر شکستگی استخوان‌ها افزایش می‌یابد، به این معنی که افرادی که مقدار بیشتری شیر مصرف می‌کنند، استخوان‌های ضعیف‌تری نسبت به کسانی که کمتر مصرف می‌کنند، دارند. به عنوان مثال، خطر شکستگی استخوان در خانم‌هایی که در طول روز سه لیوان شیر یا بیشتر مصرف می‌کنند، 16 درصد است و خطر شکستگی لگن نیز برای آن‌ها 60 درصد است.

5. علائم بیماری قلبی عروقی:

مصرف بیش از حد شیر، یک عامل برای افزایش خطر مرگ در خانم‌ها و آقایان است، زیرا احتمال ابتلا به بیماری‌های قلبی عروقی و سرطان را در خانم‌ها افزایش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که خانم‌هایی که سه لیوان شیر یا بیشتر در طول روز مصرف می‌کنند، دو برابر افراد دیگر در خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی قرار دارند، و خطر ابتلا به سرطان در آن‌ها نسبت به افرادی که کمتر از یک لیوان شیر در روز مصرف می‌کنند، 44 درصد بیشتر است.

در کل، خطر کلی مرگ و میر نیز برای مردانی که سه لیوان یا بیشتر شیر در طول روز مصرف می‌کنند، 10 درصد افزایش می‌یابد.

*اگر اخیراً درد قفسه سینه داشته‌اید یا از سکته قلبی یا حمله قلبی رنج می‌برید، بهتر است علت آن را بررسی کنید و میزان مصرف روزانه شیر در برنامه غذایی خود را مورد بررسی قرار دهید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

Amirkabir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت