» مطالب » ورزش و سلامتی » پزشکی و سلامت » تأثیرات منفی 15 ماده غذایی و خوراکی بر تشدید و بروز افسردگی
تأثیرات منفی 15 ماده غذایی و خوراکی بر تشدید و بروز افسردگی
پزشکی و سلامت

تأثیرات منفی 15 ماده غذایی و خوراکی بر تشدید و بروز افسردگی

اردیبهشت 10, 1403 2025

افسردگی شدید ممکن است ناشی از عوامل فردی و اجتماعی باشد، اما تأثیر تغذیه نیز قابل انکار نیست. در دسته‌بندی خوراکی‌ها، مواد غذایی افسرده کننده زیادی وجود دارند که برخی از آنها می‌توانند منجر به افسردگی شدید شوند. در جوامعی که بیشتر مواد غذایی به روش‌های شیمیایی پرورش داده می‌شوند، باید بیشتر به تغذیه خود توجه کنیم تا نگرانی و اضطراب را کاهش دهیم، زیرا تغذیه نقش مهمی در وضعیت روحی افراد دارد. در این بخش از متن، به شما می‌گوییم کدام غذاها می‌توانند اضطراب و افسردگی را تشدید کنند.

مصرف این غذاها می‌تواند تأثیر منفی بر وضعیت روحی شما داشته باشد. مطالعات نشان می‌دهند که مصرف مواد غذایی بی ارزش تغذیه‌ای، مصرف زیاد گوشت قرمز، شیرینی و شکلات، و عدم مصرف فیبر و انواع میوه و سبزیجات تازه، می‌تواند شدیداً ریسک ابتلا به افسردگی را افزایش دهد. به علاوه، برخی مواد خوراکی نیز تأثیرات منفی بر سلامت روان و افزایش خطر ابتلا به افسردگی در افراد دارند.

غذاهایی که تشدید افسردگی را ایجاد می‌کنند

1. شکر

تحقیقات نشان داده است که افزایش سطح گلوکز خون، سطح پروتئین‌های مرتبط با رشد نورون‌ها و سیناپس‌ها را افزایش می‌دهد. بارها در بخش سلامت نمناک بحث شده است که مصرف شکر باعث کاهش عملکرد بهینه مغز شده و افزایش این مصرف باعث افزایش خطر ابتلا به افسردگی و بیماری‌های مزمنی مانند دیابت و اختلالات روانی می‌شود.

2. شیرین کننده‌های مصنوعی

تصور نکنید که فقط به دلیل مصنوعی بودن، شیرین کننده‌های مصنوعی هیچ تهدیدی برای شما ندارند. اسپارتام یکی از مواد تشکیل دهنده شیرین کننده‌های مصنوعی است که در محصولاتی مانند نوشابه‌ها یافت می‌شود و باعث مسدود شدن سروتونین، ماده‌ای عصبی مهم، در مغز می‌شود.

این ممکن است باعث بروز بیماری‌های عصبی مانند سردرد، بی‌خوابی، تغییرات مزاجی و افسردگی شود. علاوه بر این، ممکن است برای سلامت ذهنی نیز ضرراتی برجای بگذارد.

3. الکل

سیستم عصبی مرکزی نقش بسیار حائز اهمیتی دارد. این سیستم مسئول دریافت اطلاعات از طریق پنج حس، فرآیندهای تفکر، درک، استدلال و کنترل عملکرد حرکت است. با این حال، مصرف الکل می‌تواند باعث کاهش این عملکردها شود و علائم افسردگی را تشدید کند.

4. روغن هیدروژنه

موادی مانند مرغ سرخ شده، پنیر سرخ شده و سیب زمینی سرخ‌کرده به دلایل مختلف به بدن آسیب می‌رسانند و می‌توانند منجر به افزایش وزن شوند. اما مسئله بیشتری وجود دارد: این مواد نیز با افسردگی مرتبط هستند.

هر آنچه که با استفاده از روغن‌های هیدروژنه تهیه می‌شود و شامل چربی‌های ترانس است، به طور پتانسیل به افسردگی کمک می‌کند. چربی‌های اشباع شده، مانند چربی‌های موجود در گوشت گوساله، محصولات لبنی با چربی بالا و کره، می‌توانند عروق را مسدود کرده و جریان خون به مغز را مختل کنند.

غذاهای مضر برای افسردگی

1. فست فود

افرادی که مصرف فست فود را افزایش می‌دهند، درصد بیشتری از افسرده‌بودن را تجربه می‌کنند. بنابراین، بهتر است از مصرف آنها خودداری کنید.

2. چربی ترانس

چربی ترانس به چربی‌های اشباع نشده اطلاق می‌شود که به طور عمده در غذاها حضور ندارند. در دهه ۱۹۵۰، چربی‌های ترانس به صورت رایج در محصولاتی مانند مارگارین، اسنک، مواد غذایی بسته‌بندی شده و روغن‌هایی که برای سرخ‌کردن استفاده می‌شوند، مورد استفاده قرار گرفتند. مصرف بی‌رویه چربی‌های ترانس می‌تواند خطر افسردگی را تا ۴۸ درصد افزایش دهد.

3. غذاهای حاوی سدیم بالا

مدت‌هاست که غذاهای بدون چربی به عنوان راهی برای کاهش وزن مطرح می‌شوند، اما بسیاری از این محصولات حاوی مقادیر زیادی سدیم هستند. تخصصی‌ها می‌گویند که مصرف مقدار اضافی نمک می‌تواند باعث عدم تطابق با احساسات شما شود، زیرا مقدار زیاد سدیم در این محصولات می‌تواند سیستم عصبی را بهم بردارد.

این موضوع نه تنها می‌تواند منجر به افسردگی شود، بلکه ممکن است تأثیری بر روی سیستم ایمنی داشته باشد و باعث خستگی شود. همچنین، مصرف نمک می‌تواند منجر به نگهداری آب و باد شکمی شود.

4. کافئین

بسیاری از متخصصان معتقدند که حتی مقدار کمی کافئین نیز می‌تواند باعث افسردگی شود. دلیل اصلی این ادعا، تأثیر نامطلوب کافئین بر روی خواب است. خواب نامنظم و ناکافی می‌تواند واقعاً به وضعیت روحی آسیب برساند.

5. سبوس گندم

احتمالاً همیشه شنیده‌اید که سبوس گندم در میان غذاهای مفید قرار دارد، اما درباره افسردگی، این موضوع کمی متفاوت است. به دلیل حضور فیتیک اسید و فیبر، سبوس گندم جذب روی را محدود می‌کند و این کاهش روی می‌تواند تأثیر منفی بر روی افرادی که در معرض استرس و افسردگی هستند داشته باشد.

میزان کافی روی، به ویژه برای افراد مضطرب، اهمیت ویژه‌ای دارد زیرا کمبود آن می‌تواند رفتار عصبی و افسردگی را تشدید کند.

6. پنیر سویا

اگرچه پنیر سویا دارای پروتئین کم چرب است، اما همچنین ممکن است با آنزیم‌های گوارشی و پروتئاز ترکیب شده باشد که هضم پروتئین را به طور قابل باوری سخت می‌کند. پنیر سویا حاوی مقدار زیادی مس است، که یک عنصر معدنی مرتبط با رفتار اضطراب‌زا و نفخ شکم است.

7. قهوه

قهوه می‌تواند برای مغز مانند سوخت جت باشد و یکی از بالاترین منابع کافئین است. اما کافئین می‌تواند جذب مواد مغذی کلیدی مانند ویتامین د و ویتامین‌های گروه ب را کاهش دهد. تحقیقات نشان می‌دهد که استفاده از گیاهان دیگر، به خصوص بابونه به طور طبیعی، می‌تواند جایگزین خوبی برای قهوه باشد.

غذاهایی که افسردگی را تحریک می‌کنند

1. نان سبوس دار

برای بسیاری از افراد مضطرب، به خصوص بیماران سلیاک (که اغلب اضطراب دارند)، مصرف گلوتن مناسب نیست و از بین می‌روند زمانی که گلوتن از رژیم غذایی آن‌ها حذف می‌شود. همچنین، حتی افرادی با آلرژی‌های خفیف نیز ممکن است حساسیت به آن داشته باشند.

2. سوپ و غذاهای کنسرو شده

غذاهای پردازش شده حاوی بیسفنول‌ها هستند که در اکثر محصولات کنسروی و پلاستیکی وجود دارند و می‌توانند باعث کاهش قابل توجهی ژن‌ها در بخش استرس مغز شوند.

3. آب میوه

آب میوه‌ها حاوی فروکتوز هستند و فیبر ندارند، بنابراین می‌توانند سطح قند خون و هورمون استرس آدرنالین را افزایش دهند. به طور کلی، بهتر است از نوشیدنی‌های شیرین اجتناب کنید.

به این نوشته امتیاز بدهید!

Avatar

Amirkabir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

  • ×
    ورود / عضویت